Een nieuwe belevenis: duiken!

24 oktober 2018 - Ko Tao, Thailand

Ha allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Erg leuk om te lezen.

Zaterdag ben ik met de boot naar het eiland Koh Tao gegaan. Eerst kon ik nog lekker op het bovendek zitten maar op een gegeven moment kwam er zo'n donkere lucht aan dat ik dacht "nu moet ik naar beneden want zo meteen gaat het me toch regenen en dan wil iedereen naar beneden en ik ben toch niet zo snel met al m'n zooi. En ja hoor even later kwam iedereen naar beneden;-).

Aangekomen op het eiland moest ik eerst voorbij een hele hoop mensen die taxi, taxi roepen, dan vragen ze ook nog waar je heen moet. Bij sommige gaf ik antwoord en dan wisten  ze meteen dat ik inderdaad geen taxi nodig had want het was maar een paar honderd meter lopen. Er waren er een aantal zo vriendelijk om te zeggen welke kant ik dan op moest lopen. Heel fijn:-).

Ik kwam bij de Nederlandse duikschool aan, waar ik me inschreef voor de cursus "open water". Zij hadden ook accommodatie voor mij geregeld en daar kon ik daarna heen lopen.

Wat een fijn gevoel was dat. Even 5 dagen een best wel fijne kamer voor mezelf.

Zaterdag heb ik trouwens voor het eerst DE 7eleven tosti geprobeerd. Wat daar zo bijzonder aan is? Het is echt backpackers food. Want je koopt ze dus vanuit de koeling en dan hebben ze een tosti ijzer achter de balie staan waar ze de tosti voor je in opwarmen. De 7eleven is een supermarktketen die 24/7 open is. Tzijn geen grote winkels maar je kan er wel veel halen.

Van de week heb ik tussen de middag de tosti met soort knakworst geprobeerd. Ach dat ging wel naar binnen;-)

Maandag startte ik met de cursus van 3 dagen. Het waren voor mij echt vermoeiende dagen. Maandag ochtend om 9u startte we met een groep van 4 mensen. Eerst gingen we onze duik uitrusting passen en klaarleggen. Daarna hadden we theorieles en uitleg over de oefeningen die we in het water zouden gaan doen. We hadden een uurtje pauze en om 12u moesten we weer bij de duikschool zijn, we pakten onze tas en gingen naar de boot. Dat was nog best een kunst want we moesten over een aantal andere boten heen voordat we bij onze boot aankwamen.

Tijdens het varen naar de plek waar we het water in zouden gaan kregen we herhaling van wat we gingen doen. Toen was het tijd om onze set op te bouwen, daarna aan doen en dan de buddycheck. Dan is daar het moment dat je het water in stapt. (Dat was best wel even spannend) Het was wel echt leuk om zoiets nieuws te leren.

De 2e dag hadden we vanaf 8.30u theorieles en gingen we om 12u weer de boot op. Toen hebben we met oefeningen enzo ook nog wel onze eerste 2 duiken gemaakt.

Tijdens de eerste duik ging ik op een gegeven moment continu richting de bodem, dus de instructeur gebaarde dat ik een pufje lucht in m'n jack moest doen. Dat had ik gedaan maar na paar minuten was het weer zo. Toen kwam de instructeur naar me toe en ontluchtte heel m'n jack en deed er toen weer iets lucht in. Hij vroeg of het zo goed was, en dat was zo. Hij zwom weer vooruit en ineens ging ik stijgen. Ik zag de groep onder me en ik dacht echt euhhh hoe moet ik hun aandacht trekken?? Gelukkig waren we nog niet echt heel diep, en de instructeur had een touwtje vast want naar boven loopt met daaraan een soort ballon vlag, zodat anderen kunnen zien dat daar mensen aan het duiken zijn. Dus ik richting dat touwtje gezwommen en daaraan getrokken. Toen draaide de instructeur zich naar me toe en zwom richting mij en gaf me instructies hoe ik weer kon dalen. Haha dat was wel een grappig moment.

Vandaag was de 3e dag. We moesten om 7u bij de duikschool zijn en gingen we naar de boot voor onze 3e en 4e duik. Elke duik deden we op een andere plek, op de boot als we dan daarheen gingen, liet de instructeur elke keer in een boekje zien welke dieren we konden tegenkomen enzo. En welke tekens daarvoor waren. Dus vanochtend vroeg ik: "die tekens hoef ik toch niet te onthouden hè?". Nee dat hoefde niet. Ik zeg ooo gelukkig maar, want het intesseert me allemaal niet. Toen moesten ze wel een beetje lachen. Want waarom zou je dan gaan duiken? Nou ik vind het mooi hoor alle visjes, maar ik vind de techniek van het duiken gewoon interessant en ik vind het leuk dat ik dan gewoon koprollen kan maken😂

Dus ik heb tijdens de 4e duik op een gegeven moment allemaal koprollen gemaakt😁

Vanmiddag hadden we nog weer theorieles en een theorie examen. Ik was afgelopen dagen zooo blij dat ik 2 maanden geleden het boek al opgestuurd had gekregen, want zo was het voor mij niet allemaal nieuw meer. Met 94% ben ik met vlag en wimpel geslaagd!

Om 16u was ik terug op m'n kamer en ben helemaal afgedraaid. Ik heb eerst de dingen voor komende dagen vastgelegd want ik kan wel wat rust gebruiken. Anders stort ik weer in.

We moesten afgelopen dagen goed water drinken en zout eten. Dus ik had chips gekocht. Toen ik op m'n kamer was zat ik de zak is goed te bekijken en kwam ik er achter dat er een code in de zak stond waarmee je mogelijk gratis iets krijgt bij een bepaalde telefoonprovider. En laat ik nu net die provider hebben. Ik wist heel niet wat er allemaal stond maar ik heb gewoon die code ingetoetst op m'n mobiel en toen kreeg ik dus een sms waarin stond dat ik 100MB gratis internet heb. Nou dat kwam me wel goed uit want ik had nog niks geen internetbundel of tegoed op m'n simkaart, haha echt weer iets voor mij😂 dus nu heb ik elke keer maar die chips gekocht zodat ik m'n telefoon kan opwaarderen.

Oja, ik ben trouwens wel blij om morgen uit deze kamer te gaan, want ik had nogal last van mieren hier. Gisteren heb ik een spuitbus gekregen om die beesten te doden.

Ik stop maar weer is met typen, anders wordt het zo'n lang verhaal.

De groetjes vanuit het warme, vochtige  Thailand.

Ps: als het goed is staan er weer nieuwe foto's op en ook een filmpje.

1. Esther:
    24 oktober 2018
    Leuk om je reisverhaal te volgen! Veel plezier met je vervolg plannen in Thailand!
  2. Pa Hamoen:
    25 oktober 2018
    Proficiat met het behalen van je duikdiploma! Goed dat je je thuis al had voorbereid m.b.t. de theorie. Na terugkomst blijven trainen in het Grevelingen meer? Hgr.!
  3. Jeanette:
    25 oktober 2018
    Bedankt voor je verhaal. Wow, dat je kon lezen dat je gratis internet kon krijgen! Vervelend he die mieren, welcome in de tropen.